Zo zorg je voor een vlotte bedrijfsverhuizing

Een bedrijfsverhuizing is steeds een grote uitdaging. Je hele bedrijf moet van de oude naar de nieuwe locatie gebracht worden en in die tijd wil je graag zo weinig mogelijk hinder op de werking van je bedrijf. Het lijkt wellicht onbegonnen werk op het eerste zicht, toch is het mits de inspanning van iedereen perfect mogelijk. We geven je hierna enkele tips om je bedrijfsverhuizing zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Alles start met een goede voorbereiding

Alles wat vooraf kan gedaan worden, draagt bij aan een vlotte en snelle verhuizing van je bedrijf. Hier kan je al lange tijd op voorhand mee beginnen en kan je je medewerkers actief bij betrekken. Maak een soort van draaiboek op van wie wat tegen wanneer doet en check de afgewerkte stappen consequent om niet voor verrassingen te komen te staan het moment zelf. Een goed idee is het als iedereen verantwoordelijkheid opneemt voor zijn eigen zaken. Denk hierbij aan het inpakken van het eigen werkmateriaal, orde brengen in de eigen documenten die wel of niet mee moeten naar het nieuwe pand en labelen van de te verhuizen items.

De dag van de verhuizing

Op de dag van de kantoorverhuizing moet chaos absoluut vermeden worden. Het vooraf opgestelde draaiboek vormt hiervoor de perfecte leidraad. Ook hier is snel en efficiënt werken mogelijk als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Zorgen voor het inladen op de oude locatie en het in ontvangst nemen van het eigen materiaal op de nieuwe locatie zorgt ervoor dat niemand in elkaars weg loopt en dat alle gerief direct op de juiste plaats terecht komt. Geen zoektocht dus nadien waar die ene doos of dat ene meubelstuk verzeild is geraakt. Teamwork zal hier het verschil maken.

Een snelle opstart op de nieuwe locatie

Als de vorige tips ter harte werden genomen, zal quasi onmiddellijk kunnen opgestart worden op de nieuwe locatie door alle diensten van jouw bedrijf. Je zou er moeten kunnen vanuit gaan dat de eerste werkdag even vlekkeloos verloopt als de laatste werkdag en dat je klanten geen hinder ondervinden.